الأربعاء، أغسطس 26، 2009
رمضان جاي ياناس حنجهز الأناناس الأخيرة
الحلقة السادسة والأخيرة



ادي رمضان قرب اهو وهب حنلاقيه مشرفنا
بس ياترى الوليه حسنية والتانيه الي اسمها بهيه عاملين ايه


تلاقيهم تابوا بعد حسينة ما خدت العلقةالمعتبرة بس الي اسمها هنية دي عايزة منهم ايه وطلعتلهم منيناهي هنية جت اهيه وحتوقلنا هي عايزة ايه ياترى خير ولاااااا

هنية المدارية: ازيك يا حسنية عاملة ايه

حسنية: ااه ياااني

هنية المدارية: مالك يا اختي كفاالله الشر

حسنية: اهئ اهئ اهئ

هنية المدارية: يا حسنية حرام عليكي قولي فيه ايه

حسنية: جوزي زنهم الهي ينشك في قلبه
عمال يضرب فيا لحد ما جتتي نحست اه ياني قال ايه كل ده عشان خدت الفولس اللي كان حاططها في الدرج واشتريت شوية فساتين لزوم الأمسيات الرمضانية



هنيةالمدارية: امسيات ايه ديه الي عايزة فساتين

حسنية: يا اختي الأمسيات الي كل يوم بيعملوها في بيت

هنية المدارية: هي امسيات رمضاينة ولا عرض ازياء ما تفهميني

حسنية لسه حتتكلم وجرس الباب يرن

حسنية: تلاقيها بهيه هي كمان جوزها طين عيشتها عشان الموضوع ده

بهية : السلام عليكو ازيك يا هنية عاش من شافك

هنية المدارية : مين الي شلفط وشك كده

بهية: هريدي الهييييي ....الف بعد الشر عليه

هنية : عايزين الحق تستاهلو بقى تاخدي فلوس جوزك تشتري بيها فساتين من غير ما تستأذنيه.. وانت يا ست بهية عملتي ايه ؟

بهية:ما عملتش حاجة

حسنية: ما عملتيش حاجة دي كانت بتطلع عينه في
الرايحة والجاية عايزة فلوس


بهية: ماهو كله منك يا جلابةالمصايب

هنية: بس بقى انت وهي انا حوديكوا امسيات بس مش زي الي انتو بتكلمو ا عليها دي
وكل يوم ومن غير تكاليف ولافساتين ولا اي حاجة مندي


حسنية وبهية: ازي بقى حتودينا فين ان شاء الله انت حتتريقي

هنية : لا والله ما بتريق بصي يا ستي انا ليا شلة جميلة قوي

كل يوم نروح عند واحدة بعد صلاة التراويح
وكل واحدة عليها تحضير موضوع ( سيرة, فقه حديث , تفسير) وكده يعني وفي يوم اسمه اليوم المفتوح بنعمل حفلة صغيرة وكل واحدة تجيب حاجة عشان ما نكلفش صاحبة البيت واليوم ده بيبقى فيه مسابقات واشعار وحاجات كثيرة ..ونفرح وننبسط من غير ما نعصي ربنا


بهية وحسنية يبصوا لبعض ياترى سي هريدي وسي زنهم حيوافقوا

هنية المدارية: طالما جيوبهم حتفضل عمرانةاكيد حيوافقوا

وفعلا زنهم وهريدي يوافقوا على فكرة هنية ويرحبوا بيها

ويقولوا فينك ياهنية كل ده مستخبية مش كنت جيتي من زمان وريحتينا

وكده خلصت حكاية ستات بيوت بتحضر لرمضان ورمضااااااان جه خلاص ياترى برضه حنحضرؤ الأناناس؟؟!
شـــــهــد 2004
posted by شهووووده @ 26.8.09   0 comments
رمضان جاي ياناس حنجهز الأناناس 5



الحلقة الخامسة


واخيرا عدى اليوم بعد ما جوز حسنية طلع على جتتها القديم والجديد
وكان ناوي يرمي عليها اليمين لولا فرقة الأنقاذ( بهية وهريدي)


النهاردة يوم غريب بالنسبة لهريدي مش زي اي يوم اصله وصل البيت لقاه هادي ورايق


هريدي: السلام عليكم انتِ فين يا بهية


بهية: نعم يا سي هريدي نعم يا سيد الرجالة

هريدي: هو ده بيتنا لحظة لحسن اكون غلطت في العنوان


بهية: غلطان ايه يا سي هريدي ده بيتك ومطرحك ثواني بس وتلاقي الغدا جاهز

هريدي: اكيد عايزة حاجة ماشي يا بهية يا غلابوية خليني معاك لحد باب الدار

بهية بتجهز الغدا وقاعدين على السفرة وهريدي مستني لستة الطلبات اليومية والموشح المصحوب بمزيكةحسب الله




هريدي: ها ياستي عايزة ايه طلباتك بس حسك عينك تتكلمي عن البتاع الي كنتي بتكلميني فيه


بهية: بتاع ايه يا سي هريدي سلامة عقلك


هريدي: يا ولية الأمسيات الي طلعتيلي بيها انتي وحسنية

بهية: لألأ توبة من دي النوبة

امسيات ايه وكلام فاضي ايه طب هو في احسن من قعدتي وسط جوزي وعيالي في الشهر الكريم ده


هريدي: ربنا يكملك بعقلك يامراتي يا ام عيالي

تكنش خافت ارنها علقة زي ما زنهم عمل مع حسنية

ينصر دينك يازنهم



انا كده ارتحت من الزن الدماغ


بهية: بقلك ايه ياسي هريدي


هريدي: خير يا بهية في اي ايه يا غلابوية
بهية: كنت عايزة فلوس عشان اروح مع هنية


هريدي: تاني يا بهية ومين هنية دي بقى خلصنا من حسنية تطلعلنا بهية انت عايزة ايه ولا عايزاني اعمل زي جوز حسنية يعني ولا ايه


بهية : لألألأ الطيب احسن بس اصلي كنت

هريدي: هااا كنتِ ايه؟؟

بهية: لأ خلاص توبة من دي النوبة

وبعدين حنفضل على الحال ده لحد ما يجي رمضان هما الستات دول مش ناوين يعملوا حاجة تنفعهم طيب يا غلابوية ويا براوية
وانت يالي اسمك هنيه طلعتي منين يا وليه
posted by شهووووده @ 26.8.09   0 comments
رمضان جاي ياناس حنجهز الاناناس 4

الحلقة الرابعة


ايه ده ايه ده يارب استر يارب حسنية وجوزها بيتخانقو هو لحق يطلع ده يا دوب لسه داخل من الباب اهو ماسك زمارة رقبة حسنية يا خرابي ايه الي حصل


زنهم جوز حسنية: ياوليه حرام عليك وديتي الفلوس فين

حسنية وبكل برود : فلوس ايه بس ياسي زنهم

زنهم : حتستعبطي الفلوس الي كانت في الدرج ايه مش فاهمة

حسنية: ياراجل سيبت ركبي مش تقول كده من الأول صرفتها عادي يعني
جبت شوية فساتين ععلى كم جزمة لزوم التفاريح رمضان جاي

زنهم:تفاريح ياوليه يا خراب بيتك يازنهم حتخش السجن يا زنهم يا خرابي يادي الوكسة الي حلت عليك من بدري
خدتي الفلوس كلها تشتري بيها فساتين
يافرحتي بيك


حسنية : ايه ياسي زنهم انت عايزني اروح الأمسيات الرمضانية مع سيدات المجتمع بهدوم السنةالي فاتت

زنهم: ياوليه ياقراشنة سيدات مجتمع ايه وامسيات رمضانية ايه ؟
ثم انت ايش عرفك بالحجات دي ..ولا تكنيش فاكرة شوية النسوان الفاضيين الي مالهمش لا شغلة ولا مشغلة غيرالكلام الفاضي وبابي ومامي .. ولاعشان شوية الأحمر والأخضر اللي بيلطخو بيه وشوشهم خلاص بقوا سيدات مجتمع..

ربنا ينتقم منك ياحسنية يا بنت ام حسنية


حسنية : يا سي زنهم هو ايه الي حصل بس انا ما غلطتش
وبعدين ده مبلغ بسيط بالنسبة لك




زنهم : هو انا جايبهم من الهواء ولا فاكراني قاعد على تل فلوس


وعلى ايه بس انا تاعب نفسي معاكي ليه هو انت الكلام بيحوق فيكي انتِ عايزلك علقة معتبرة عشان تعرفي ان الله حق


حسنية تصرخ بعلو صوتها : يا خرابي يامصيبتي الحقو يانا
اااس



زنهم:بس ياوليه حتفضحينا ششش
روحي مش عايز اشوف وشك روحي لمي هدومك وعلى
بيت ابوكي يلااا


وفي وسط الخناقة الجيران يخبطوا علىالباب


انا مش عايز الوليه دي مشوها من قدامي قبل ما ارمي عليها اليمين

هريدي: اهدى يا راجل وصلي على الي حيشفع فيك

زنهم : اللهم صلي وسلم عليه دي وليه خرفانه صرفت كل الفلوس في شوية هلاهيل



هريدي: يا راجل رمضان داخل استهدى بالله

زنهم: انا حلفت يمين ما هي بايته في البيت النهاردة
قال امسيات رمضانية الهي يخيبك


هريدي : خلاص حتبات مع مراتي وانا قاعدلك هنا


وتروح حسنية عند بهية

بهية : معلش يا ختي ولا يهمك حصل خير دي مصارين البطن بتتخانق
حسنية : ايه مصارين ديه احنا مش بنتخانق دة اختلاف وجهات نظر

بهية : وجهات نظر طيب يا ختي دة كان حيفتح دماغك

حسنية: دماغ مين هو يقدرده انا ممشياه على عجين ما يلخبطوش

بهية : يا شيخة اتلهي على عينك فالحة بس انا جوزي بيعملي جوزي بيديني كل الي انا عايزاه اتريه بيديك على دماغك


حسنية : بتضحكي على ايه شمتانه فيا طب انا ماشية

بهية: ماشية فين يا عبيطة انتِ حتروحي فين انتِ عايزاه يشوفك نازلة يخلص عليكي اسكتي وداري على خيبتك

حسنية: وزعلانة كمان هي الست دي ما عندهاش دم حدش عنده دم زيادة يتبرعلها بس دي فصيلة نادرة فصيلة علم في المتبلم يصبح ناسي







posted by شهووووده @ 26.8.09   0 comments
الأحد، أغسطس 23، 2009
رمضان جاي ياناس حنجهز الأناناس 3
الحـلقـة الثالثة


هريدي في الورشة


غضبان والشر بينط من عنيه

ويدخل المعلم برضه


شايل طاجن سقته وعفاريت الدنيا بتنطط في وشه



هو في ايه كله شايل عبد القادر على دماغه ليه عجبي
حد يفسر ياجدعان ياهريدي يامعلم هنداوي
حد يعبرني ياهووووووووو وانا مالي قال ياخبر بفولوس بعد
شوية حيبقى ببلاش

هريدي: عايز سلفة يامعلم وتبقى تخصمها من معاشي


المعلم: سلفة ايه اصطبح وقول يا صبح وبعدين معاش ايه ده ما خلاص بح

هريدي :بس يامعلم انا عاغيز افلوس ضروري جدا عشان...

المعلم: قول ما تكسفش ... جماعتك عايزين ايه

هريدي: ايه الي جاب سيرة الجماعة بس يا معلم انا عايز السلفة لحاجة خاصة بيا

المعلم : ياراجل كلنا فيها ولا يهمك دي حتى المودام بتاعتي عايزة مبلغ وقدره عشان تجيب كم فستان وكام جزمة وشنطة عشان الأمسيات الرمضانية انا عارف طلعت لنا منين الحكاية دي

هريدي: هي شوطة ولا ايه

المعلم وهريدي : الهي يخرب بيتك يا حسنية
ههههههههههههههههههههههههههههه


هريدي : حنعمل ايه يا معلم انا دماغي وجعتني من كتر الزن
ومش عايز رمضان يدخل عليا بمشاكل

المعلم: روح شوف شغلك دلوقتي وربك يسهل وان شاء الله حنلاقي حل جك حل وسطك احسنية يابراوية

المعلم بيكلم نفسه: حسنية يا مصديه مراتي حتولع فيه لو ما اشتريتش الجلابية

هريدي بيكلم نفسه: بلا حسنية بلا حنفيه هي المشكلة في مراتي لو كان عندها عقل ما كنتش مشيت ورا الوليه المهووسه دي الهي يخيبك ياحسنية حرجع البيت ازاااااااااااي



يوصل جوز حسنية البراوية بعربيته المرسيدس

يامعلم هنداوي: عايزك توضبلي العروسة دي وتخليها زي الفل

المعلم هنداوي: ماشي يا باشا تحت امرك


ويطلع جوز حسنية و....ياخبر

ايه الي بيحصل ده ومين الي صوته
واصل للشارع

posted by شهووووده @ 23.8.09   0 comments
رمضان جاي ياناس حنجهز الأناناس 2
الحلقة الثانية



في الحلقة اللي فاتت نزلت بهية من عند حسنية وقفاها يقمر عيش
عيني عليها ما عندهاش حق الفستان ولا حق المكياج طب تعمل ايه والفلوس كلها اتصرفت في لوازم رمضان وعليها سلف كمان وجت الفكرة وقالت


بهية الغلابوية : ما انا لي راجل طول بعرض وكسيب ولا هو خيال مأته ما يتصرف

ودخلت بهية بيتها وقعدت تسنتى جوزها لحد مايرجع وطول ما هي مستنية عقلها بيودي ويجيب ياترى الوليه حسنية دي بتجيب الفلوس منين ما جوزها زي جوزي تلاقي الوليه القرشانه امها بتديها بس دي ست جلدة بتموت على القرش
تقلش حاتخد حاجة معاها


جرس الباب يرن

بهية الغلابوية: ايو مين

الزوج: انا حيكون مين يعني

بهية الغلابوية: ايه
ياراجل مش معاك مفتاح ولا هو نظانم قلق وخلاص

الزوج: يا وليه انا طالع عيني من صباحية ربنا ومن كتر التعب نسيت ان عندي مفتاح اصلاً

بهية الغلابوية: اسمع بقلك ايه انا عايزة فستان جديد عشان اروح البتاع ده الي اسمووووو الأنسية الرمضانية

الزوج: ايه ايه وانت ايش عرفك هههههههه بالحجات دي يا بهية وبعدين لما يبقى يجي رمضان نبقى نتكلم
حضريلي لقمة اكلها دلوقتي لحسن ميت من الجوع

بهية الغلابوية: قلت ايه يا ابو عيالي حتجيبلي الي اني عايزاه


الزوج: شويت ميه الحقيني بشويت ميه


بهية الغلابوية:هريدي الميه اهي هريدي هو ما بيردش عليا ليه انت نمت يوووووووه اعمل ايه بس ياربي في الراجل ده اخ منك يا مغلبني
ودا مين ده الي جاي دلوقتي


انا حسنية يا بهية

بهية الغلابوية:وعايزة ايه جلابت المصايب دي الهي يهدك يا شيخة
اهلا يا حسنية يا اختي منورة خطوة عزيزه


حسنية البراوية : يعز مقدارك يا بهية يااختي مالك هو انا جيت في وقت مش مناسب ولا ايه

بهيه الغلابوية: لأ ياحسنية هو انت غريبة بس انا اصليييييييي لا ولا حاجة ما فيش ( قال مش فاهمة قال كله منك يا وش المصايب)

حسنية البراوية: المهم انا حبيت اقلك اني رايحة اني رايحة اعمل شوبينج تيجي معايا

بهية الغلابوية: ايه بيجيبوه منين ده

حسنية البراوية: هو ايه الي بيجيبوه منين بقلك شوبينج يعني رايحة السوق حجيب شوية فساتين لوزم رمضان انت عارفة بقى ستات مجتمع لازم ابقى قدامهم على سنجت عشرة

بهية الغلابوية : معلش اصل هريدي جوزي نايم ومش حقدر اصحيه دلوقتي حبقى اخرج معاه لما يصحى اتكلي على الله انت لحسن تتأخري

حسنية البراوية: مع السلامة يا بهية عموما لو غيرت رايك اديني الو

بهية الغلابوية : ان شاء الله خير مع الف سلامة طريقك اخضر

افففففففففف

هريدي : يا بهية مين الي كان هنا

بهية الغلابوية: دي حسنية بتقلي رايحة السوق تجيب شوية فساتين عشان رمضان عشان الأمسيات الرمضانية يعني

هريدي : اه طيب انا رايح الشغل عايزة حاجة


بهية الغلابوية: عايزة فلوس عشان اخرج مع حسنية

هريدي : ما عنديش يا بهية اعمل ايه اسرق

بهية الغلابوية : اعمل الي تعمله ياهريدي اعمل زي جوز حسنية
ما بيعمل عمره ما اخرلها طلب اشمعنى انا الي حظي كده بس
حسرة عليك يا بهية وعلى حظك الأسود

هريدي : لاحول ولا قوة الا بالله استغفر الله العظيم يارب
العظيم

وينزل هريدي وتفضل بهية قاعدة في البيت حطه ايدها على خدها وتعيط زي الي ميتلها ميت

ويوصل هريدي شغله تعبان وهلكان من كتر المناقرة مع مراته
ياترى ياهريدي حتعمل ايه حتجيبلها اللي هي عايزاه وانت مفلس كده وحتعمل زي ما جوز حسنية ما بيعمل ولا ايه
posted by شهووووده @ 23.8.09   2 comments
رمضان جاي يا ناااس حنجهز الأناناس؟؟!!



ستات بيوت بتجهز لشهر رمضان





حسنية البراوية:مالك يا بهية يا اختي حيلك مهدود كده ليه


بهية الغلابوية:طبعا ما انت ما وراكيش حاجة كل الي انت عايزاه بيجيلك لحد عندك
( ربنا يهددددددد)


حسنية البراوية: ايه في ايه يا ناس ياشر كفاية قر ايه

بهية الغلابوية : اسكتي يا ختي دا انا كل يوم في السوق ومش ملاحقة اكمل طلبات رمضان

حسنية البراوية: كل يوم ليه ان شاء الله حتجيبي ايه يعني دون عن البشر ده هو يوم واحد

بهية الغلابوية: يوم واحد طيب ( ايش حال لو ما كنتيش مجهزة من شهرين فاتو فالحة بس تعملي نفسك مش مهتمة


حسنيةالبراوية: ايه بتقولي ايه يا بهية حاكم انا عرفاك لسانك متبري منك بهية الغلابوية: لأ يا اختي ما فيش خلينا في الي احنا فيه , ناوية تعملي ايه في رمضان

حسنية البراوية: بصي يا بهية انا عندي مواعيدي وصاحباتي ( سيدات المجتمع زميالاتي يعني)



بهية الغلابوية( بصوت واطي ): يا خي بطلو دة واسمعوا ده الله يرحم وبتعملو ايه

حسنية البراوية : امسيات رمضانية كل يوم بنروح عند واحدة وهاتك يا رقص وغنى


بهيةالغلابوية: مش فاهمة ازاي يعني امسية رمضانية ولا براتي


حسنية البراوية: يا شيخة مش لما تعرفي تنطقيها صح اسمها بارتييييم
لأ يا اختي دي امسية فيها رقص وغنى يعني ادينا بنريح من الصيام شوية طول النهار هدت حيل

بهيةالغلابوية: كل يوم على الحال ده طب خديني معاكي يا حسنيةافك عن نفسي انا كمان

حسنية البراوية: عايزة تيجي معانا انا موافقه بس انت لبسك مش قد كده يعني ومش حينفع تيجي معانا وانت بلبسك الجربان ده ايوة ياختي ما تزعليش مني
يابخت من بكاني وبكي عليا ولا ضحكني وضحك الناس عليا

بهية الغلابوية : نعم نعم خلاص يا اختي بناقص قال يعني رايحة الديوان دا احنا في رمضان خليني اصلي واصوم في بيتنا احسن



وتنزل بهية مكسورة الخاطر يا عيني عليها مش حتقدر تجيب الفساتين الغالية عشان تبقى زي حسنية ولا حتحضرالأمسيات الرمضانية

***************************





































posted by شهووووده @ 23.8.09   0 comments
 
About Me


الأسم: شهووووده
المكان: صنعاء, Yemen
عني: شهووودة .. الشهيرة بتيته شهد ( كي جي 1)
See my complete profile

Previous Post
Archives
 

 

 

..عداد الزوار.. 

free hit counter