الثلاثاء، يناير 17، 2012
خالتي فكيهه 30
تاني يوم الصبح ... وائل صاحي من النوم

ونبيهه بتغسل الحمام

راطبة دماغها بمديل .. ولا بسه جلابيها ورابطاها ب....

وائل في ايده الفوطه عايز يدخل الحمام
الارض مليانه ميه يدخل الحمام وهو بيدعك عينيه ومش واخد باله ان في ميه وصابون على الارض

يتزحلق على الارض

وائل: ااااااه... ايه اللي انت عاملاه ده؟

نبيههه : معلش ياسي وائل .. بنضف الحمام..

وائل يقوم من الارض بالعافيه ونبيهه تحاول تساعده

وائل : تنضفيه ليه مش في الروم سيرفس

نبيهه: يطلع ايه دعبس ده ؟لااا انا ما احبش حد غريب يدعبس في اوضتي

وائل: ااه انا يظهر عليا حتعب معاكي قوي

نبيهه: وتتعب ليه ما انا مريحاك اخر راحه ... بلمعلك الحمام عشان تخش تستحمى على نضافة

وائل: يانانى ياروح قلبي

نبيهه مكسوفة: ان شالله تسلم..

وائل: تعرفي انك حلوة وانتِ مكسوفة

نبيهه: يوه بقى ياسي وائل ما تسكفينش

وائل: وبعدين.. مش قلنا وائل

نبيهه: حاضر يا وائل

وائل: الحاجات دي في ناس بتعملها .. احنا هنا ننبسط وبس .. ياروحي احنا لسه في شهر العسل.. ما ينفعش اصحى الاقيكي بالهدوم دي

نبيهه : ياسلااام .. ما انت سبتني انام لوحدي..

وائل: حقك عليا انا اسف.. اصلك غظتيني .. بقى ده وقت تكلمي فيه خالتك اسمها ايه

نبيهه: فكيهه.. خالتي فكيهه

وائل: عموما خلاص ... انا فكرت امبارح ولقيت الطريقه دي مش نافعه ولازم نفكر في حل

نبيهه: حل لأيه ؟

وائل: بصي ما ينفعش نرجع وانت في الوضع ده.؟ انا حجيلك واحده تعلمك اصول الاتيكيت

نبيهه: يعني ايه تكاتيك ؟

وائل: اتيكيت...يعني تاكلي ازاي, تلبسي ازاي, تتكلمي ازاي.... وحاجات تانية كتير

نبيهه: هو انا يعني ما بعرفش اكلم ولا البس.. بعدين ما انت عملت لي نيو شوك ولا ابصر ايه مش عارفه

وائل: اللهم طولك ياروح... اسمعي الكلام ما تنرفزنيش..

نبيهه: حاضر يا اخويا .. حاضر

وائل: انا حكلم الانسه سوزان عشان اتفق معاها

وائل يكلم سوزان يتفقوا على ميعاد يتقابلوا فيه


وفي تاني يوم

يقابل وائل سوزان ومعاه نبيهه


وائل : بنسواغ مودمازيل سوزان

سوزان: بنسواع مسيو وائل

وائل: ناني مراتي

سوزان: بنسواغ مدام

نبيهه: وعليكم

وائل: انا عايزها تتعلم كل حاجة... ياسوزان
سوزان: بس شهر مش كفايه ..

وائل: حاولي على قد ماتقدري وانا حدفعلك اللي انتِ عايزاه

سوزان: احاول

نبيهه: ماتخافيش ياست سوزان.. انا شاطرة وبتعلم بسرعه..ده انا حتى اسمي نبيهه...

وائل: طيب انا حسيبكو مع بعض

سوزان تعلم نبيهه.. طول الشهر ..وبعد ما تطلع روحها تتعلم حاجات كتيرة ومنها كم كلمة فرنساوي , وتبتدي تتغير ..

وبعد شهر يرجع نبيهه ووائل

وائل ونبيهه يعملو مفا جأة ويروحوا الحارة عند اهل نبيهه بعد ما يكونوا حطوا الشنط في الفيلا اللي حيعيشوا فيها



نبيهه ترن الجرس
نبيهه: بنجوغ ماما

الست سعديه: وعليكم السلام ورحمة الله.. عايزة مين يامودام؟

نبيهه: انا ناني ياماما؟؟

الحاج ابو نبيهه: مين يا سعديه

الست سعديه: دي واحده بترطن بالخواجاتي يا حاج

نبيهه: انا نبيهه مش عارفاني ياماما؟

الست سعديه: نبيهه ؟؟ بنتي ؟؟ ايه الجمال ده يابت

نبيهه: ده النيو ولوك.. ايه مش حتسلمي عليا

الست سعديه: تعالي في حضن امك.. يا قلب امك

نبيهه تسلم على ماماتها بببرود خايفة الميك اب يبوظ

نبيهه :امال فين بابا ؟

الست سعديه: ياحاج .. تعالى شوف الاملة اللي بنتك فيها

الحاج ابو نبيهه: بقى دي بنتي انا؟ يا مثبت العقل والدين يارب؟

نبيهه: هو ماله ؟

الست سعديه: سيبك منه .. ما انتِ عارفة ابوكي

نبيهه: ده حتى ماسلمش عليا ؟

الست سعديه: اصله مستغرب ياحبيبتي .. ما انت اصلك اتغيرتي قوي.. امال فين المحروس جوزك

وائل: انا هنا يا حماتي ..


الست سعديه: لا مؤاخذه يا بني اتفضل.. وسايباه واقف على الباب

وائل: ولا يهمك ..

الست سعديه: يا دي الكسوف .. اتفضل ..اتفضل



بت يا بتعه الشاي يابت.. ولا تتغدوا انا عاملة طاجن بامية باللحمة الضاني , وحمام محشي ... يستاهل بقك ..

نبيهه: بامية ايه ياماما.. الريجيم

الست سعديه: اعوذ بالله من الشيطان الريجيم

وائل: نبيهه تقصد انها عايزة تخس ..والاكل ده ممكن يتخنها

الست سعديه: حق بطل وده واسمعوده ما طول عمرك بتحبي الاكل ده

نبيهه : معلش مش حقدر .. لو عندك اوغنج ممكن

الست سعديه: اوغ ايه؟

نبيهه: عصير برتقان

الست سعديه: اه طبعا في.. بت يا بتعه عصير برتقان يابت

نبيهه : ميغسي
بتعه: العفو ياست نبيهه

الست سعديه: وانت ِ فهمتي هي بتقول ايه؟

بتعه: ايوه ياستي بسمعهم بيقولوها في التلافزيون

نبيهه: اتفضلي ماما.. دي حاجات بسيطة عشانك وعشان بابا من باغي...


وائل: يلابينا يا ناني .. لسه حنروح نزور بابا وماما ..

نبيهه: داكوز مونا موغ.. اوغوفاغ ماما

بتعه : بتقلك مع السلامه ياستي

الست سعديه: ودي كمان سمعتيها في التلافزيون.. مع السلامه يا نبيهه.. قصدي يا ناني

مع السلامه يا سي وائل



وبعد اسبوع مامة وائل( مراة ابوه) تعمل حفلة بسيطة لوائل ونبيهه




وفي الحفلة اللي يحضرها العيلتين ومعاهم جيران نبيهه .. صفية .. وخالتي فكيهه


نبيهه تنزل من فوق على الجنينه هي ووائل ..

لابسه فستنان شيك جدااا

صفيه: شايفة اللي انا شايفاه ياخاله؟

فكيهه : شايفة ياصفية يابنتي.. بس ماتغركيش المظاهر ..دي نبيهه اللي انا مربياها مش ممكن تتغير ابدااا

نبيهه تسلم على الست فكيهه

بنسواغ تانت فيفي اممموا

فكيهه مندهشة: تانت ايه ؟ ماعلينا .. تعالي يا بت قوليلي عمليتي ايه ويا جوزك ؟ اوعي تكوني ما عملتيش اللي اتفقنا عليه ؟

نبيهه: باغدون تانت انا مشغولة .. بعدين.. بعدين

بنسواغ صافي؟ فين تانت زيزي

صفيه: زيزي مين؟ امي .. تعالي يا امه وشوفي .. اسمك بقى زيزي!

امي بعافيه شوية.. بس بتسلم عليكِ
وائل: ايه ياروح قلبي .. مش تعرفيني

نبيهه: دي....

صفيه تقاطعها: انا صفيه جارة نبيهه وصاحبتها الروح بالروح

فكيهه: وانا...

وائل: الست فكيهه صح؟

الست فكيهه: هوانت تعرفني.؟

وائل: طبعا وهل يخفى القمر.. طب انا حسيبك مع ضيوفك يا ناني

صفية تتسحب ورا وائل....

ونبيهه تستأذن وتروح تتكلم مع مهيتات وشهايناز..ميار. سونيا. ريم .. اخوات وائل

نبيهه: ازيكوا يابنات

مهيتاب: الحمدلله يا ناني

شهيناز: انت اتغيرتي قوي يا ناني

نبيهه: اعمل ايه وائل حبيبي عايز كده

ريم: بس تعرفي بقيتي زي القمر

نبيهه: ميغسي .. ده بس من ذوقك..

صفية بتكلم وائل .. وائل بيتهرب منها

وبصعوبة يستأذن ويسبها

وتقف لوحده وهي واقفها يشوفها ابو وائل ... مجدي

مجدي: واقفة لوحدك ليه ياانسة؟ ممكن اقف معاكي

صفية: اه طبعا يا استاذ...

مجدي: مجدي من غير استاذ..

مدام فريال تلمح جوزها واقف مع صفية...



فريال: مجدي .. مجدي

مجدي: ايوة يا فيري يا حبيبتي.. حرجعلك تاني ...


فريال: كنت واقف مع البنت دي ليه؟ انت مش حتبطل حركاتك ؟

مجدي: حركات ايه بس.. انا برحب بضيوف ابنك

فريال: اوكي يا مجدي .. اوكي

وائل واقف مع نبيهه:

صفية تيجي تقف في النص..

..لا مؤاخذه يا نبيهه يا اختي يقعطي قصدي ياناني


الا قولي ياسي وائل.. هو حضرتك بتشتغل ايه؟


وائل: في شركة والدي..

صفيه: طب معلش.. ما عندكش شغل ليا

وائل: حضرتك تخصصك ايه؟

نبيهه: صفيه.. عندها دبلوم تجارة

وائل: طب كويس.. انا حشوف الموضوع ..وحكلم نبيهه تقلك لو في شغل..

صفيه: في يا اخويا في .. ان شاء الله..

نبيهه: مش انت كنت بتشتغلي ؟

صفيه: ايوه يا ختي بس اصل .. الشغل مع الحكومة مش جايب همه والرزق يحب الخفيه

فكيهه: يلا يا صفيه انا زهقت من القعده
نبيهه: ليه يا تانت فيفي ما لسه بدري

فكيهه: بلا تانت بلا بتاع.. ياخسارة تعبي فيكي.. ياخسارة الليالي اللي سهرتها وانا بخطط ازاي اعلمك واودكك

يلا يا بت ياصفية


صفيه: في ايه ياخاله.. ما تخلينا قاعدين

فكيهه: اقعدي انتِ لو عايزة انا مروحه
صفية: لاجاية معاكي.. فتك بعافيه يافيفي

نبيهه: اوغفواغ


صفية ونبيهه في التاكسي

صفيه: هو ايه اللي حصل يا خاله؟

فكيهه: ما شفتيش البت ؟ ولا معبراني ولا كأني موجودة..

وبعدين ما شفتيهاش بتكلم ازاي

صفية: أي والله ياخاله البت نبيهه اتغيرت خالص

فكيهه: بس انا وراها والزمن طويل .. ان ماخليتها ترجع نبيهه اللي انا اعرفها .. ما ابقاش انا فكيهه

صفية: سيبك منها ياخاله

فكيهه: لاا يمكن ابدااا.. انا لازم افش غلي..

صفيه : هو في ايه ياخالة

فكيهه: متغاظة .. يابت ..
صفية: ما تفهميني ياخالتي

فكيهه: سيبك من الكلام ده وقوليلي.. عملتي أي مع سي وائل

صفية: قال انه حيخلي نبيهه تكلمني لو في شغل


فكيهه: يبقى مش حتكلمك..

صفيه: ليه بس يا خالة؟

فكيهه: ما انت عمالة تجري وراه زي العبيطة.. وحركاتك مفقوسة


صفية: يعني ايه مافيش شغل؟ مافيش عريس

فكيهه: انت وشطارتك

صفية: هو انا ماقلتلكيش..
فكيهه: خير يا بت

صفية: مش الراجل العجوز ابو سي وائل اداني نمرة المحمول..

فكيهه: هو انت عايزة مين الواد ولا ابوه؟

صفية: الاتنين

فكيهه: نعم ياروح امك

صفية: اجوز الواد واحرق قلب نبيهه.. واخد فلوس ابوه

فكيهه : اه ياااني منك؟؟

صفيه: تلميذتك ياخالتي
فكيهه: د ه انتِ اللي ابلتي


وبعد ما توصل صفية وفكيهه للحارة ...

تدخل فكيهه البيت:

بت يا فتكات: اعمليلي فنجان قهوة

فتكات: دلوقتي ياستي

فكيهه: وانت مال اهلك؟

فتكات: حاضر ياستي ..


فكيهه بعد ما تشرب القهوة

رايحة جاية في الشقه بتفكر في طريقة ترجع بيها نبيهه زي ما هيه عايزاها

يتبع...           
posted by شهووووده @ 17.1.12  
0 Comments:
إرسال تعليق
<< Home
 
 
About Me


الأسم: شهووووده
المكان: صنعاء, Yemen
عني: شهووودة .. الشهيرة بتيته شهد ( كي جي 1)
See my complete profile

Previous Post
Archives
 

 

 

..عداد الزوار.. 

free hit counter