الخميس، مايو 14، 2009
ورتلناه ترتيلا(22)
مساااااااااء الفل اخبارنا ايه


ميــــــــــــــن همزة الوصل عندنااااااااا يامرحبا يامرحبا

ايه اخر اخبارك


نخش على اولها ولاحقين على اخرها

اولها انه ما ينفعش تبتدي بساكن ولا تقف على متحرك

فالحركة لازماً ولا بد نبتدي بيها واخد بال سيادتك

اما لوكان الحرف الأولاني ساكن هينا اخش انا في الموضوع

ومين حضرتك ؟؟؟؟؟؟

ما تصحى معايااااا اناا همزة الوصل

نكمل كلامنا بالصلاة على النبي


عليه افضل الصلاة والسلام


لما اخش انا .ايه الي يحصللللل؟؟؟؟ يتوصل بيا الى النطق بالساكن, وهمزة الوصل الي هيا حضرتي , هي التي تثبت في الأبتداء وتسقط في الدرج وتكون في الأسماء والأفعال والحروف , كوووول ده انا والله .... ياختي علياااااااا

احم احم....................


فأذا كنت في اسم فلا يخلو .يأما يكون معرفا بأل زي الحمدلله فتفتح الهمزة واما منكرا وده في سبعة الفاظ وقعت في القرأن وهي زي ابن في ( عيسى ابن مريم) ثانيهما ابنت في ( مريم ابنت عمران) ( وابنتي هاتين) ثالثهما امرئ
( لكل امرئ منهم)( وان امرؤ هلك ) ( وامرأ سوء) رابعهما اثنين لاتتخذوا الهين اثنين ) خامسهما امرأت( امرأت عمران)( وامرأتين تذودان ) وسادسهما اسم
( اسم ربك ) ( واسمه احمد) سابعهما اثنتين( فإن كانتا اثنتين,( واثنتا عشرة)






رحتي فين ياهمزة كملي


لا مش حكمل انا زعلااااااانة


ليه بس كده كلنا ودان مطرطقه


لا ده انا بسمع طرقعت لباااااااان

مش ودان مطرطقه
انا ماااااااااشية
posted by شهووووده @ 14.5.09  
0 Comments:
إرسال تعليق
<< Home
 
 
About Me


الأسم: شهووووده
المكان: صنعاء, Yemen
عني: شهووودة .. الشهيرة بتيته شهد ( كي جي 1)
See my complete profile

Previous Post
Archives
 

 

 

..عداد الزوار.. 

free hit counter