الخميس، مايو 14، 2009
ورتلناه ترتيلا(15)
انا جيت اخباركو ايه


انا مين







انا الأستاذ مد جائز


اممممممممم طب عايز ايه



عايز اقول الي جويا زهقت من كتر ما انا ساكت اصل المد الواجب اتكلم طول الوقت وانا ساكت











طب ما تتكلم كلنا ودان مطرطقة


بجد اتكلم هيييييييييييه بص بقي وفتحلي مخك


اولها المنفصل وهو الي بيجي فيه بعد حرف المد همز منفصل عنه في كلمة تانية زي ( بما أنرل, قالوا أمنا/وفي أنفسكم/) وحكمه الجواز لجواز مده وقصره ولحفص فيه اربع حركات وخمس كمان

خد عندك القاعدة المهمة دي ( لو اجتمع مدان متصلان مثل انزل من السماء ماء) ما ينفعش مد واحد والتاني لأ خدبالك يا عسل منك ليه ونفس الحكاية لو اتجمع مدان منفصلان زي( بما أنزل اليم , وما أنزل من قبلك) لقول ابن الجزي

واللفظ في نظيرة :" كمثله " ووجه المد هو ان حرف المد ضعيف والهمز قوي فزيد في المد تقوية للضعيف عند مجاورة القوي وقيل للتمكن من النطق بالهمز لأنه شديد مجهور.


تانيها العارض للسكون:


انت فين يا عارض

ياعارض تعالى





زهق ومشي اما غربية راح فين



هو راح فين بجد


حنرجعه ما تقلقووووووش وراه والزمن ط
posted by شهووووده @ 14.5.09  
0 Comments:
إرسال تعليق
<< Home
 
 
About Me


الأسم: شهووووده
المكان: صنعاء, Yemen
عني: شهووودة .. الشهيرة بتيته شهد ( كي جي 1)
See my complete profile

Previous Post
Archives
 

 

 

..عداد الزوار.. 

free hit counter