الخميس، مايو 14، 2009
ورتلناه ترتيلا(7)
مين حضرتك ؟؟؟؟؟ عايز اناااااااااام

استاذ تجويد: ها ما فيش نوووم يابني ادم مسلم خلاص اتعرفت على النون الساكنة والتنوين احكامها

بني ادم مسلم: ايوة يا استاذ بس في مشكلة


استاذ تجويد : مشكلة ايه بس كفاالله الشر

بني ادم مسلم انا فهمت الحمد لله بس اصل مش بعرف أطبق
اصل الحكاية صعبة قوي

الأستاذ تجويد: لالالا ما تقلقش لما يجي وقت التطبيق ان شاء الله حيبقلنا كلام تاني

ولا يهمك بأذن الله مش حسيبك

بني ادم مسلم: بجد يا استاذ يعني حتعمل ايه

استاذ تجويد: لالالالالالالا مش حقلك ده سر

وربنا يقدرني عليه بس ما تعطلنيش دلوقتي وسيبني اعرفك على ضيف جديد ولا مش عايز

بني ادم مسلم: لأ عايز طبعا هو مين فين

يا حضرة الضيف اللطيف اتفضل في ناس عايزينك


لحظة لحسن عندي حوار صحفي :

مين الي بينده على انا جيت اهوووووووووووو

الميم الساكنة وصلت وسع يا جداااااااااااااااااااع وسعوا يابناااااااااااااااااااااااات


بس بس ايه الهليلة الي انتوا عاملينها دي

ابدا يا افندم بس اصل بني ادم الأستاذ بني ادم مسلم عايز يتعرف على حضرتك

الميم الساكنة: طيب طيب يعني مش شايف ان عندي حوار صحفي اسمع الحوار وانت تتعرف عليا



بني ادم مسلم: حاضر امري لله

الصحفي: يا افندم احنا يحصلنا الشرف اننا نتعرف بحضرتك فياريت تتكرم وتدينا نبذه عن سيادتك بس في اختصار
شديد لو سمحت

الميم الساكنة: اختصار يعني ايه يا اما اقول كل الي عندي واخد وقت زي ما انا عايزة يا اما انا ماشية وما فيش حوار صحفي وخلوا مجلتكم تتحرق

الصحفي: لا يا افندم حنا تحت الأمر ورهن الأشارة

الميم الساكنة : ايوة كده قال اختصار قال

اسمي الميم الساكنة

واول احكامي: الأخفاء مع حرف واحد الي هو الباء بس من غير ماننسى الغنه
في حال لو جيت وبعدي باء لازم يكون الحكم اخفاء واسم اخفاء شفوي عشان بيطلع من الشفايف
مثلا ( يوم هم بارزون) ( إليهم بهديه)
والأخفاء ملازمني مع حرف اباء لييييييييييه



عشان احنا مشتركين في المخرج ومتاجانسين في بعض الصفات اصل يا جماعة الأظهار تقيل علينا والأدغام كمان تقيل

والتحفة بتقول
فالأول الأخفاء عند الباء
وسمه الشفوي للقراء




الصحفي : بيشوف الساعةوزهقان

والميم الساكنة ولا مهتمة بتكلم بكل هدوء

اما الحكم الناني وهو الأدغام ويا سلام على الأدغام
لما يبقى مع الميم الساكنة وفي حرف واحد الميم وبس


ايوة الميم مع الميم وبيسموه ادغام مثلين صغير مثال( خلق لكم مافي الأرض)

كلام التحفة بيقول
والثاني ادغام بمثلها اتى
وسم ادغام صغير يا فتى



اخر حاجة الأظهار مع بقيتالحروف الستة وعشرين هو واجب بس من غير غنة

مثال( تمسون) في كلمة وحده وفي كلمتين( لعلكم تتقون) بس لاحظ في حاجة صاحب التحفة نبه على حكاية الأظهرا مع الفاء والواواصل في ناس بتخفي حرف الفاء مع الميم الساكنة اوعى ده غلط وكمان الواو عشان هما ليهم نفس المخرج

والثالث الأظهار في البقية
من احرف وسمها شفوية
واحذر لدى واو وفاء ان تختفي
لقربها والأتحاد فاعرف

اشكركم انا كده خلصت كل الي عندي

الصحفي: متشكرين جدا يا افندم وفرصة سعيده
كانامعكم مع حوار مباشر وعلى الهواء مباشرة مع الميم الساكنة من قناة ورتلناه ترتيلا

posted by شهووووده @ 14.5.09  
0 Comments:
إرسال تعليق
<< Home
 
 
About Me


الأسم: شهووووده
المكان: صنعاء, Yemen
عني: شهووودة .. الشهيرة بتيته شهد ( كي جي 1)
See my complete profile

Previous Post
Archives
 

 

 

..عداد الزوار.. 

free hit counter