الخميس، مايو 14، 2009
ورتلناه ترتيلا(13)
وحشتوووووووووووووني ازيكو يا حلوين


انا مين لالالالالا مش عارفني


















اناااااااااااااا








الأستاذ تجويد حعرفكم النهاردة على اتنين من صحابي الي هما

التفخيم والترقيق


بصوا يا احلى اصحاب

يا تفخيم انت فين حبايبي عايزين يتعرفوا عليك



التفخيم / انا موجود وتحت الطلب انا في اللغة التسمين وفي الأصطلاح انا عبارة عن سمن بيدخل علىصوت الحرف

ههههههههههه سمن ولا زبده


التفخيم: ايه يا استاذ تجويد حضرتك جايبهم يتريقوا علي



الأستاذ تجويد: لا ابدا بس انت وهو


حاضر حاضر اسفين يا تفخيم افندي


التفخيم: طيب طيب زي ما كنت بقول انا في الأصطلاح سمن بيدخل على صوت الالحرف لحد ما يتملي الفم بالصدأ . وانا والتسمين والتغليظ اخوات وبناخد نفس المعنى بس الي بيستخدم في اللام التغليظ وفي الراء التفخيم الي هو انا

ويقابلني الترقيق يلا يا عسل انت فين يا رقيق اظهر وبان عليك الأمان


يادي الكسوف انا جاي اهو


الترقيق: انا في اللغة التنحيف وفي الأصطلاح عبارة عن نحول يدخل صوت الحرف فلا يمتلئ الفم بصداه بقلك ايه الحروف على قسمين

الأستعلاء كلها مفخمة لا يتثنى منها اي شيئ سواء جاورت مستفلا ام لا وهي سبعة عشر في قول ابن الجزري

( خص ضغط قظ) وتختص حروف الأطباق وهي الصاد والضاد والطاء والظاء بتفخيم اقوى مثلا ( طال/صابرين )

وحرف الاستعلاء فخم واخصصا
الاطباق اقوى نحو طال والعصا

ومراتبي انا التفخيم طبعا ال 5 اعلاها المفتوح وبعده الف نحو طائعين وبعده المفتوح وليس بعده الف نحو صبر ثم المضموم نحو: فضرب ثم الساكن نحو فاقض ثم المكسور نحو خيانة


واما الأمور الرقيق المكسوف ده اصله مشي معلش

حروفه الاستفال فكلها مرققه لايجوز تفخيمها الا اللام والراء في بض احوالها وابن الجزري قال

وررق مستفلا من احرف
وحاذرن تفخيم لفظ الألف


فاللام تفخم في لفظ الجلالة الي بيجي بعد فتح او ضم
( ويعلم الله) وترقق في لفظ الجلالة الواقع بعد كسر ولو منفصل عنها ( بالله/ بسم الله) وكمان لو كان قبلها امالة كبرى وده الي بيقوله السوسي في احد وجهيه مثلا( نرى الله ) وابن الجزري
قالنا في الحكاية دي

وفخم الللام من اسم الله
عن فتح او ضم كعبد الله


اما الراء يا عيني عــــ الراء عندها حالتين متحركة وساكنة
فالمتحركة لو كانت مكسورة فما فيش خلاف في ترقيقها سواء كانت الكسرة اصليه ام عارضة , وسطاً ام طرفا منونة ام غير منونة سكن ما قبها ام تحرك بأي حركة وقع بعدها حرف استعلاء ام استفال في اسم ام فعل مثال( رزقاً/ الغارمين/فضرب/انذر الناس /امر مريج/وليال عشر)

ولو كانت مفتوحة او مضمومة يا تفخيم افندي

التفخيم: في الحالة دي تفخم زي الراء ( ربنا/الرحمن/رزقنا/ الروح) الا في حالة الأمالة

زي( مجريها) والراءالساكنة في الأول اي بعد همزة الوصل او في الوسط او في الطرف فأن كانت في الأول فهي مفخمة مطلقا على حد سواء

ولسه يا ما حنشوف في التفخيم والترقيق بقلكوا ايه كده فل اشفكوا الحلقة الجاية
posted by شهووووده @ 14.5.09  
0 Comments:
إرسال تعليق
<< Home
 
 
About Me


الأسم: شهووووده
المكان: صنعاء, Yemen
عني: شهووودة .. الشهيرة بتيته شهد ( كي جي 1)
See my complete profile

Previous Post
Archives
 

 

 

..عداد الزوار.. 

free hit counter