الخميس، مايو 14، 2009
ورتلناه ترتيلا(16)
ياربي هو راح فين الجدع ده عمال يقلي الصبر طيب الصبر طيب


انا زهقت هو مش ناوي يرجع ولا ايه



حدش يعرف هوة راجع امتى


طيب مش مهم بقى امشي انا بقى يظهر ما فيش فايدة انا باين عليا كده حاخد برد هاااااااااااااااااااااتشييييييييييييي من طول الأنتظار



اهو جه اهو جه هييييييييييييييييييييييييييه


ايه ياابني انت هو انت فيوزات مخك ضرت بتكلم نفسك هو مين الي اهو جه اهو جه



ييييييييييييييه هو انت انا اصلي مستني الأستاذ تجويد



استاذ تجويد


هو انت انلطشت في مخك هو في حد اسمه الأستاذ تجويد



اه في تحب اعرفك عليه


تعرفني على مين ياعم انا مش فاضي



امال فاضي لأيه فاضي للف والدوران واللـــــــــــــــ في الشوارع





ويوصل الأستاذ تجويد وسط الخناقة

ايه بتتخانقوا ليه


ما هو اصل يا استاذ تجويد البتاع ده بيتريق وبيقولي هو في حد اسمه استاذ تجويد

ولما قلت له تحب اعرفك عليه قعد يتريق ويقول هو انا فاضي


ماهو انت كمان قعدت تستم فيا وتقلي كلام وحش قوووووووووووووي


بس بس بس شششششششششششششششش انت وهو احنا فين


انتوا الأتنين غلطانين

يعني حضرتك بدل ما تتريق ععلى غيرك كنت استنى وشوف هو مين الأول ولو ما عجبشك سيه وامشي

وانت يا استاذ كان المفروض انك تتكلم بأدب اكتر بدل ما تتهم غيرك بكلام مش كويس
" ان كنت فظ غليظ القلب لانفضوا من حولك" ولا ايه طب انا حروح دلوقتي ولما تخلصوا خناق ابقوا انهدولي


لالالالالالالالالا خلاص احنا اتصالحنا مش كده ولا ايه



صافيه لبن ..................... حليب يا قشطة


كده فل دلوقتي اقدر اتكلم معاكو نخش في المفيد



يلا بينا بسم الله الرحمن الرحيم


احنا كنا وقفنا فين اخر مرة


وقفنا على محطة المد الحرفي


الي هو ايه بقى


ها حتقو ل انت ولا اقول انا


لا قول حضرتك اصلي قريت وما فهمتش


ماشي يا باشا ولا يهمك وشف يا سيدي وشوف انت كمان يا ضيفنا العزيز


هو الي بيجي فيه بعد حرف المد سكون ثابت وصلا ووقفاً في حر ف هجاؤه على ثلاثة احرف وسطها حرف مد ولين او حرف لين فثط وده بيجي في ثمانية احرف جمعها صاحب التحفة في ( كم عسل نقص) والبعض جمعوها في
( سنقص علمك) وهي السين والنون والقاف والصاد والعين واللام والميم والكاف .
وكلها تمد ست حركات من غير خلاف ما عدا العين من فاتحة مريم والشورى يعني بداية سورة مريم والشورى فيها يا حبايبي توسط والطول افضل ,فأن ادغم ساكنه فيما بعده كان مثقلا وان لم يدغم فهو مخفف : والنعين نلاقيهم في الم فلام مثقل وميم مخفف وبكده يتم للمد اللازم اربعة اقسام

وتنقسم الحروف الموجوده في اوائل السور الى ثلاثة اقسام : منها الي بتمد 6 حركات وهي الثامن حروف الموجوده في ( سنقص علمك) ومنها الي بيتمد مد طبيعي يعني حركتين وهي الخمس حروف الي مجموعه في قو ل صاحب التحفة
( حي طهر) ومنها الي مافيش فيها مد زي الألف وده لأن كل حرف وضعه على ثلاثة احرف وليس وسطه حرفا ً ساكانا لايمد اصلاً . وكمان عايزك تعرف انه اذا اجتمع مدان لازمان مثقلان زي ( اتحاجوني ) او مثقل ومخفف( الم) او مخففان ( كلان و الي هي في سورة يونس في موضعين لايجوز مد احدهما دون الآخر بل تجب التسوية لقوله( واللفظ نظيره كمثله , وكمان عايز اقول حاجه انه لو كان الساكن في كلمة وحرف المد في كلمة تانية ححذف المد في الوصل نحو( وقالوا اتخذ و( المقيمي الصلاة)

اما لو اجتمع سببان من اسبا بالمد قوي وضعيف الغي الضعيف وعمل بالقوي نحو( ولا اّ مين البيت الحرام ) ففيه بدل ولا زم فيلغى البدل ويعمل باللازم



المدود ياحضرات : اللازم فالمتصل فالعارض للسكون فالمنفصل فالبدل وقد اشار بعضهم الى هذه المراتب بقوله:

اقوى المدود لازم فما اتصل
فعارض فذو انفصال فبدل
وسببا مد اذا ما وجدا
فأن اقوى اللسببين انفردا


والتحفة بتقول ايه حد يعرف??????


انا اناااااااااااااااااااا


طب قول قول


ااااااااااااااا

اقسام لازم لديهم اربعة
وتلك كلمي وحرفي معه
كلاهما مخفف مثقل
فهذه اربعة تنفصل
فأن بكلمة سكون اجتمع
مع حرف مد فهو كلمي وقع
او في ثلاثى الحروف وجدا
والمد وسطه فحرفي بدا
كلاهما مثقل ان ادغما
مخفف كل اذا لم يدغما
واللازم الحرفي اول السور
وجدوه في ثمان انحصر
يجمعهما حروف كم عسل نقص
وعيز ذو وجهين والطول اخص
وما سوى الحرف الثلاثي ولا ألف
فمده مد طبيعيا الف
وذلك ايضا في فواتح السور
في لفظ ( حي طاهر) قد انحصر
ويجمع الفواتح الأربع عشر
صله سحيراً من قطعك ذا استهر



شااااااااااااااااااطر


الله ياسلام هو ده بقى الأستاذ تجويد وهو ده الكلام الي بيسمعهولك كل يوم


وانت ما بتقوليش انا زعلان منك يا صاحبي



وليه الزعل بس ما احنا فيها ايه رأيك تقبل تبقى ضيفنا


اقبل ............ ده انا اقبل ونص وتلات تربع ياريت انتوا لي تقبلوني معاكوا





يا اهلا وسهلا بحضرتك وبأي حد يشرفنا احنا رهن الأسارة وتحت اوامر حضارتكم


اقول سلام واشوفكوالحلقة الجاية ياترى مع ايه

تحبوا نقلهم لا ايه رايكم


لالالالالالالالالالالالا مش حنقلهم لما نرجع بأذن الله


انتوا شايفين كده


طبعاااااااااااااااا

طب سلام عليكووووووووووو
posted by شهووووده @ 14.5.09  
0 Comments:
إرسال تعليق
<< Home
 
 
About Me


الأسم: شهووووده
المكان: صنعاء, Yemen
عني: شهووودة .. الشهيرة بتيته شهد ( كي جي 1)
See my complete profile

Previous Post
Archives
 

 

 

..عداد الزوار.. 

free hit counter