الحلقة التاسعه
الزمان: ثالث يوم الساعه السابعه صباحا
المكان: في مدرسة الأميبات
الأشخاص: الأميبات.. المدرسات.. مندوب جمعية حقوق الأميبات والأنتاميبات ( انتاميبا كولاي)
المنظر:المندوب بعد ماشاف المستوى الجميل للأميبات واقف بيكلم الناظرة والأبلة الجديده..بشدة في مكتب الناظرة
الأميبات: واقفين في الشباك و بيضحكو من منظر الأبلة الجديده والناظرة والمندوب بيهزأ فيهم...
المندوب: بقى ده لبس تلبسيه يا ابلة .. هو احنا فين هنا؟؟؟ دي مدرسه ياهانم
الأبلة: ما هو يا فندم ..ده برستيجي .. وما ينفعش اخرج غير وانا على سنجة عشره
المندوب: وعلى ايه يا روح عمو.. دا انتي ما حصلتيش هستولوتيكا..
وتطلع الأنتاميبا هستولوتيكا الهربانة من جو درج الأبلة الناظرة
الأنتاميبا الهربانة: جراااااااا ايه ياكولاااااااااي .. هو انت حتعملهم عليا انا ولاايييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قال مش قادر على الأيمبات.. حيتشطر على الهوستوليتيكااات
المندوب: اهلااااااااااا ازيك ياست الكل .. كنت فين .. الجماعه طالع عينهم بيدورو عليكي
الأنتاميبا الهربانة: لا ابدا ياكولاي .. ما انت عارف الجو هناك عامل ازاي.. قلت اريحلي يومين كده ...
الأبلة و الناظرة بيبصوا لبعض ومستغربين من الموقف .. وازاي الأنتاميبا دخلت هنا اساساً!!!
الأبلة: افففف.. دي ريحتها وحشة خالص ..ياااااااي
الناظرة: ايه اللي جاب المناظر دي لمدرستي ؟؟؟؟
الأنتاميبا: تقف على درج المكتب بالملايه اللف جرا ايه يا ست منك ليها .. يكونش منظري مش عاجبك ؟؟ ولا يعني مش عااااااجبك.. ده انا الأنتاميبا هستولوتيكااااااااااا والأجر على الله....
الأميبا الأبلة: يااااااااااي ايه ده ؟؟ دي بيئه خالص...
الأنتاميبا الهربانه: بي مين ياختي .. اسم الله .. عليكي يا ام رجلين كذاااااااااااابه
المندوب: بسسسسسسسس.. كفايه كده حرام عليكوووووووو
ابوس راسك.. امشيى انت دلوقتي وانا حخلص معاهم وابقى اقعد معاكي ..
الأنتاميبا: ماشي يازوق .. حستناك على اول قهوة على ناصية البركه .... سلااااااام..
وترزع الباب وراها.......
المندوب: كنا بنقول ايه .. ايه ؟؟؟ ااه افتكرت .. كنت بقلك بلاش اللبس اللي انت بتلبسيه ده.. وكمان .. طالما ما بتعرفيش تشرحي .. وخطك عامل زي نبش الفراخ.. كنت بتدرسي للتلاميذ لييييييه؟؟ هو احنا ناقصين ...
الأبله: ياااااااافندم اأأأأأ
المندوب: بس اخرسي .. خليني اكمل كلامي.. احنا لازم ننظر في شأنك .. ونشوف جبتي شهادتك منين.. عشان في شكوى بتقول انها مزورة .......
الأبله: انا شهادتي مزورة.. دي من مستنقع اكبر جامعه في لوندوون..
المندوب: اسمها لندن ياللي مش عارفة الأميبا من الأسكارس.. اتفضلي يا هانم.. اترزعي في بيتكم لحد ما نندهلك....
الناظرة: امشي يافاضحاني.. طول عمري بنصحها يا باشا وهيا ما بتسمعش الكلام هنا.. اميبا مايعه بصحيح..
المندوب: اهيييييييي.. لا ياشيخه.. ما بلاش الحركات دي .. مش عليا انا يا حضرة الناظرة...
الناظرة: يا باشا انا لو كنت اعرف انها بالمستوى ده كنتتتتتتت...
المندوب: كنت ايه؟؟ وهو في ناظرة مش عارفة مستوى المدرسات بتوعها.. ناظرة عيرة حضرتك؟؟؟ انت متحولة للتحقيق
الناظرة: تحقيق.. ليه يا باشا .. انا ورايا كوم لحم بربيهم.. ابوس ايدك يا سعادة البيه.. اهئ اهئ.....
يخرج المندوب ويسيب الناظرة بتطلم....
الأميبات اول ما يشوفوا المندوب خارج كله جري على فصله.... مستنين العقاب اللي حينزل عليهم هما كمان......
المندوب يدخل الفصل.. وشوشة .. ودوشة...
المندوب: صباح الخير ياحلوووووووين
الأميبات: صباح الخير يا استااااااااذ...
المندوب: الأبلة والناظرة حياخدو جزاءهم والأبلة اللي بتحبوها راجعه
الأميبات: هيييييييييييييييييه يحيا العدل.. يحيا العدل....... بس هما اتحكم عليهم بأيه؟؟
المندوب: استنوا بس .. اصبري على رزقك انت وهيا... كله حيبان ..
الأميبا الرغايه: في ايه تاني يا استاذ كلاوي بس؟؟؟ مش خلاص بوز الأخص الناظرة وام وش عكر مشيوا من هنا...
المندوب: ايوه يا ام لسان عايز قطعه .. وبعدين انا اسمي كولاي.. مش كلاوي
الأميبا الغلابويه: يا عمنا مش فارقه .. انجز بس وهات المفيد
المندوب: ما تقاطعنيش يا غلابوية.. وبلاش اللون ده معايا
الرغايه: استني ياماما .. خلي الأستاذ يتكلم.. ( وبصوت واطي ايه اليوم اللي مش باينله اخر ده؟؟)
المندوب: الحكم على الناظرة والأبلة ده شغل اللجنة الأميبيه والأنتاميبيه الكبرى
اما انا فسابولي الحكم عليكم انتوا يا حلوين .. تعالي ام لسان طويل.......
الأميبات حيرانين ياترى حتعمل ايه ياكلاوووووووي ؟؟؟
اولا الأميبا الرغايه والغلابويه : يخشوا معسكر اجباري في مدرسة الأنتاميبات ويمنع منعا باتا الرغي واللت والعجن مع بعض لمدة 3 اسابيع من ساعته وتاريخه
الرغايه والغلابويه: 3 اسابيع بحالها ..منك لله يا مفتريييييييييييييييي...
ثانيا الأميبا الفتانة: تتحرم من الموبايل.. واي مصدر من مصادر الأتصال بكافة انواعه .. وتتحبس حبس انفرادي لمده اسبوعين ويبتدي التنفيذ في التو واللحظة....
الأميبا الفتانة: ياحوستيييييييييييييي.. ياخراب بيتك يا فتاااااااااااانة
ثالثا واخيرا: الأميبا الشاطرة والأميبا الخجولة.. حندي كل واحده فيهم شهادة تقدير وجوايز انما ايه .. حاجة كده تليق بمستواهم العلمي والأخلاقي..
الأميبا الشاطرة والخجولة كانوا في قمة السعادة
المندوب يمشي ... بعد ما خلص مهمته... ويروح للأنتاميبا الهربانة في القهوة..
ولسه حيطلب الشيشيه.. يلاقي مين قدامه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يتبع.................
|