الحلقة الثامنة
الزمان: اليوم الثالث مدرسة الأميبات
المكان: حوش المدرسة
الأشخاص: الأميبات( التلاميذ) , الناظرة, المدرسات, و مندوب جمعيه حقوق الأميبات والأنتاميبات العالمية
المنظر: اعتصام في حوش المدرسة .. التلاميذ قاعدين على الأرض والناظرة والمدرسات واقفين قدامهم بيحاولو يدخلوهم الفصول ومافيش فايدة..
يدخل مندوب جمعيه حقوق الأميبات.........
الحورا:
مندوب الجمعيه(انتاميبا كولاي) هو ايه اللي بيحصل في بركتك ياحضرة الناظرة
الناظرة: اهلا .. اهلا يا افندم .. نورت المستنقع.. كرسي للباشا يابت..
المندوب ( انتاميبا كولاي) : مش عايز كراسي جاوبي على سؤالي الأول
الناظرة: مافيش حاجة يا افندم .. دول شوية عيال عايزن قطم رقبتهم
المندوب( انتاميبا كولاي): همممم باين عليكي مش حتتكلمي .. طب والأنسات المدرسات ؟؟ واحدة فيكم تقلي فيه ايه؟؟
واحدة من المدرسات: دول عيال ناقصين ربايه .. ولازم يتعاقبوا
المندوب( انتاميبا كولاي) : برضه مش لاقي اجابة مفيده؟؟؟
تقف الأميبا الغلابويه وترفع ايدها..
الأميبا الغلابويه: هو ايه اصل ده احنا المعتدى علينا وحضرتك بتسأل العدو.. اما غريبة .. وتضرب كف بكف
المندوب: مين اللي بيتكلم ؟؟ يقرب جمبي كده عشان اسمع ..
الأميبا الغلابويه: انا يا استاذ ..
المندوب: اتفضلي يا انسة انا سامعك..
الأميبا الغلابويه: شوف يا سي الأستاذ كلاوي
المندوب: اسمي كولااااااي مش كلاوي..
الأميبا الغلابويه: ياعم وهيا حتفرق في ايه ..... بقلك ايه هو انت واقف ليه؟؟ ما تخلي البساط احمدي.. وتقعد معانا على البركه كده.. خلي الكلام يحلوووو.. الشيشة للأستاذ يا رغاية
المندوب: شيشية؟؟ وفي مدرسة؟؟
الرغايه : كبر دماغك يا عمنا وشدلك نفسين...
المندوب يبصلهم باندهاش.. وفي الأخر يمسك الشيشة ويبتدي يشد....
المندوب: مسااااء الخيييير....... هيا ايه العبارة .. انا شايف البركة بامبي ..
الرغايه: حلاووووووووتك يا بامبي انت يا جميلللللللل...
الغلابويه: نقلك ايه العبارة.. الحكاية ومافيها ان ابله الناظرة دخلت علينا الفصل من غير لآ احم ولا دستور..
الرغايه: والأبلة بتاعتنا بتشرح الدرس بطريقتها الخاصة.. اصل هيا متعوده على اسلوب معين.. هو اللي بنفهم بيه
المندوب: وايه الأسلوب ده يا معلمه...يووووووه قصدي يا انسه؟؟
الغلابويه: طريقه التنطيط في الكراسي.. كل سؤال بنطه...
المندوب: ياسلاااااااااام .. وجابتها منين الطريقه دي؟؟
الرغايه: اخترعتها من بنيات افكارها.. تبقى دي جزاتها .. تترفد وتجيلنا الوليه ؟؟ اللي مش عارفة حتى تكتب كلمتين على بعض؟؟
الغلابويه: دي حتى منظرها تحفة.. وحاطه اصفر واحمر .. عامله زي الأرجوز...
المندوب: لا عيب كده .. ما يصحش يا انسة..
الرغايه: ما يصحش ايه بس .. طب اسألها لبسك ده اصله ايه؟؟ تركيبته ايه ؟؟
المندوب: يااااا ابله..انت ياللي هناك؟؟ جاوبي على السؤال؟؟
الأبلة الجديده: انا يا استاذ....
المندوب: ا ه امال انا ..مش سامعه السؤال .. جاوبي؟؟؟
الناظرة: يا افندم دي الأبلة.. حضرتك تسأل التلاميذ؟؟
المندوب: وانت ايش حشرك ياوليه يا قرشانة انت؟؟ انا قلت هيا اللي تجاوب ... يعني هيا اللي تجاوب؟؟
الناظرة: حاضر.. حاضر .. يا افندم جاوبي يا ابلة .. خلي اليوم ده يعدي على خير..
الأبلة: انا لبسي كله حرير في حرير.. متركب عليه لولو والماظ.. وياسلام على مكياجي.. مافيش منه في أي حته ابدا .. ابداا
المندوب: حرير مين ده؟؟ ومكياج ايه.. ليه يعني جايبينو من قعر بركه لويس السادس عشر ؟؟؟؟؟؟؟ الغلابويه: شفت يا استاذ .. انها مش فاهمة أي حاجة ؟؟ تدرسلنا ازاي بس بتاعة بابا وماما دي؟؟ انا عارفة نجحت ازاي في الأبتدائيه اصلا!!!
الرغايه: يبقى مين اللي مفروض يترفد ..دي ولا الأبلة اللي علمتنا حاجات كثيييير ه .....................
المندوب: وعلمتكو ايه يا رغايه؟؟؟
الغلابويه: لاااااااااااا دي شغلانة الشاطرة.. احنا مقسمين الشغل بينا
تعالي يا شاطرة .. قولي للأستاذ واشجينا...
وتطلع الأميبا الشاطرة.. لابسه نظارة وهدوم المدرسة مترتبة
الشاطره: نعم يا استاذ ...
المندوب: قولي يا بنتي اتعلمتي ايه من الأبلة بتاعتكم
الشاطره : اتعلمت .. ان : تركيب الجسم: جسم ناعبارة عن كتلة بروتوبلازمية هلامية صغيرة رائقة عندها حبيبات وقطرات كثيرة، و الجزء السطحي من البروتوبلازم بيعمل غشاء رقيق سيتوبلازميا اللي هو(الغشاء البلازمي) بيخلي الميه والغازات يدخلوا للسيتوبلازم ويخرجه منه
بس بيمنع البروتوبلازم من انه يضيع المواد البروتينية وكربو هيدراتية ودهنية وأملاح اللي عنده
المندوب: شاطرة برااااااافو عليكي.. ها مين يكمل
تطلع اميبا من اخر الفصل اسمها الأميبا الخجولة.. انا يا استاذ .. ممكن اكمل
الرغايه و الغلابويه: الخجولة نطقت يا اميباااااات .. لولوولولولولولولولولوولولي
الأميبا الخجولة: وشها يحمر ..
خلاص مش حقول ...
المندوب: لالا قولي يا ماما .. قولي يا امورة
الخجوله: حاضر يا استاذ
لما تتقطع الاميبا إلى لجرئين يدور كل جزءفيها ويحاوط نفسه على طول بغشاء سيتوبلازمي كامل عشان يمنع ضياع محتوياته،
ويعتبر تكوين الغشاء السطحي السيتوبلازمي واحد من خصائص البروتوبلازم.
و بروتوبلازم الاميبا زيه زي بروتوبلازم أي خلية، إلى نواة وسيتوبلازم والنواة مالهاش مكان ثابت في البروتوبلازم
و اتعملت تجارب على الاميبا للوقوف على وظائف النواة.
المندوب: ممتازة يا بنتي.. مين يكمل ياولاد؟؟
الأميبا الناعمة ترفع ايدها بكل هدوء .. وبصوت واااااااطي .. انا ......
الرغايه: انت بتكلمي نفسك .. ما تعلي صوتك يا بت...
المندوب: مين اللي عايز يجاوب.. تعالي يا عسولة انت ...
الأميبا الناعمة: لو قسمنا الاميبا لجزأين واحد فيهم عنده نواة، حنلاقي أن الجزء حيفضل عايش وينمو
وبعد أن يرجع حجمه الأصلي للاميبا يبتدي يتكاثر
لكن الجزء اللي مافيهوش نواه حيعيش فترة من الزمن يتحرك فيها ويمكن يبلع الغذاء
بس ما يقدرش لا يهضم ولاينمو أو حتى يتكاثر
المندوب: هيا يارغايه .. ولا انت يا غلابويه.. مافيش واحده فيكم تعرف تكمل
الرغايه: تقلب عينيها يمين وشمال.. وتهرش وشها بضوافرها..
اه طبعا اعرف يا استاذ.. ده احنا نعجبك قوي( ده ايه الورطه دي)
المندوب: ايه مش عارفة.. ولا ايه؟؟
الرغايه: طبعا عارفة .. اصل الدرس ده سهل قووووووووي
المندوب: طب قولي...
الرغايه: شوف يا معلمه
البتاع ده بيموت بسرعه بعدما يخلص المواد الغذائيه اللي مخزنها عنده
وده دليل على إن النواة لازما ولابد منها عشان البتاع اللي اسمه البروتوبلازم يعرف يعمل العمليتني بتوع التمثيل الغذائي والتكاثر.
ويتميز السيتوبلازم إلى اكتو بلازم خارجي رقيق شفاف، واندوبلازم داخلي محبب عنده أنواع مختلفة اشي حبيبات بلورية على قطرات دهنية
وكمان أجسام غذائية في طريق الهضم جوا فجوات غذائية وفجوة منقبضة كبيرة فيها سائل مائيه.
المندوب:ممتاااااااازة جدااااااااا يا غلابويه.. ايه الشاطره دي...
الرغايه: متشكرين يا استاذ .. طول عمري شاطره .. بس ما حدش عارف قيمتي ...
الغلابويه: ايه يا بت العبقريه اللي نزلت عليكي من غير مناسة دي..
الرغايه: اكتمي لا اديكي على وشك.. مش شايفه الكتاب اللي تحت رجليا ..
الغلابويه: يخررررررب عقلك..
الرغايه: ششششششششش حتودينا في داهيه
المندوب : مالكو في ايه ؟؟
الغلابويه: ابدا يا استاذ ... مستنين قرار حضرتك .. حترجعلنا ابلتنا ولا لأ؟؟
المندوب: بعد اللي شفته ده.. والمستوى ا لجميل .. واللي كانت السبب فيه المدرسة بتاعتكم .. فأكيد لازم نرجعها..
اما الناظرة والأبلة الجديده فحسابهم معايا بعدين
الأميبات كلها في حالة فرح وسعاده .. هيييييييييييييييييييييييييييييييييييه
الناظرة والأبلة الجديده مقموصين وقفاهم يقمر عيش
المندوب: بس ده مش معناه انكم ماغلطتوش ولازم تنالوا عقابكم انتوا كمان .................
الأميبات : يوووووووووووووووووووووووووه
يتبع..................
|